Eihän yrityksesi ole näkymätön verkossa?

Eihän yrityksesi tai yhdistyksesi ole näkymätön tai vanhanaikainen verkossa? Tiesithän, että jopa 76% suomalaisista etsii tietoa verkosta, ennen ostopäätöksen tekemistä! Ja näistä suurin osa tekee ostopäätöksenkin jo ennen kuin on edes yhteydessä yritykseesi tai yhdistykseesi!

Noh, edellä tulikin jo muutama syy kerrottua, miksi yritykselläsi tai yhdistykselläsi kannattaisi olla verkkosivut. Mutta ensimmäisessä kysymyksessä kysynkin vielä, että oletko vanhanaikainen verkossa? Mitä sinun pitäisi tietää ja ottaa huomioon kotisivuista tai verkkokaupasta, ennen kuin alat kyselemään tarjouksia?

Näihin kysymyksiin haluan antaa sinulle vastauksia tässä DigiTimantin Timanttiblogissa. Joten otapa nyt mukava asento tuolillasi ja aloita lukemaan.

 


Miksi yritys olisi näkymätön verkossa?

 

Nykyisin lähes kaikilla on älypuhelin, jolla pääsee myös nettiin. Joillakin ei tavallista tietokonetta enää olekaan, kun puhelimella ja tabletilla pääsee nettiin. Jos yrityksellä ei ole minkäänlaisia nettisivuja, miten potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksen tai yhdistyksen? Olen jopa törmännyt sellaisiinkin yrityksiin, joista ei löydy edes puhelinnumeroa esimerkiksi ytj.fi:stä eli yritystietokannasta, josta voi tarkastaa yritysten tietoja. Eikä näistä yrityksistä löytynyt kotisivujakaan, joten kävi mielessä, että miksi yritys on perustettu, kun siitä ei löydy mitään tietoja.

Eräälle asiakkaalleni oli hänen potentiaalinen, ulkomaalainen asiakas maininnut asiasta, että kun yrityksellä ei ollut kotisivuja eikä tietoja löytynyt netistä. Ja kieltämättä itsellekin tulee fiilis, että onko yrityksellä kaikki puhtaat jauhot pussissa, jos yrityksestä ei löydy tietoja netistä. Ja kenelle se yritys tekee töitä? Ja kuinka paljon potentiaalisia asiakkaita siltä yritykseltä meneekään ohi suun!

Onko yrityksesi vanhanaikainen verkossa?

 

Aina välillä näkee yritysten kotisivuja, jotka on ehkä silloin aikanaan koodattu, kun ensimmäiset verkkosivut on ilmestyneet. Mitä tapahtuu yritykselle, joka ei pysy ajassa mukana, vaan tehdään asioita niin kuin on ennenkin tehty? Konsultoin eräälle asiakkaalleni kotisivujen tekoa ja keskusteltiin teksteistä hänen kanssaan. Asiakkaani mainitsi, että heillä on alan viimeisimmät koneet ja laitteet käytössä joka tämä mainitaan myös uudistetuilla sivuilla. Tämän samaisen asiakkaan kanssa keskusteltiin kotisivujen uudistamisen syystä ja asiakkaani kertoi, että vaikka heillä on laitteet uusinta uutta, he haluavat olla myös markkinoinnillisesti nykyajassa.

Entisten kotisivujen värit olivat vuosituhannen alusta ja ne olivat vaikeakäyttöiset älypuhelimilla, koska sivua joutui suurentamaan ja pienentämään ja valikot eivät toimineet niinkuin olisi pitänyt. Kotisivujen uudistuksen jälkeen sivusto mukautuu laitteen mukaan ja valikkokin on nyt helppo käyttää. Lisäksi uusille sivuille lisättiin painikkeet, josta pystyy puhelimella soittamaan heti yritykseen ja löytää reittitiedot. Puhelin olikin alkanut pirisemään heillä jo ahkerammin uudistuksen jälkeen ja kiitosta sivut ovat saaneet muutenkin.

Se mitä olen itse havainnoinut tuttavapiiristäni ja tiedustellutkin asiaa, jos yrityksellä tai yhdistyksellä ei ole responsiiviset eli mobiililaitteissa mukautuvat sivut, tulee lähdettyä sieltä saman tien pois, silloin kun etsii tietoa älypuhelimella tai tabletilla. Eli kotisivujen uudistaminen on sijoitus, joka maksaa kyllä itsensä takaisin.

Mitä ottaa huomioon, ennen kuin alat kilpailuttaa kotisivun tai verkkokaupan tekoa?

 

Ennen kuin aloitat kotisivujen tai verkkokaupan kilpailuttamisen, käy eri yritysten sivustoilla ja tee itsellesi listaa, mitä hyvää ja huonoa sivulla on. Ja ennen kaikkea, mieti mitä toimintoja sinä haluaisit ja tarvitsisit kotisivuille, niin että potentiaalisen asiakkaan olisi mahdollisimman helppo lähestyä sinua. Tai sellaisia toimintoja, mitkä helpottavat sinun työn tekemistä? Kun olet tehnyt listan toiminnoista, mieti mitä tietoa haluaisit minnekin. Mitä etusivulle tulisi? Tehdäänkö palvelut sivu, jonne kootaan sinun palvelusi? Jos palveluita on useita, kuten esimerkiksi minulla, kannattaa tehdä palveluista omat sivut, koska muuten tekstiä tulee liian paljon. Lisäksi kannattaa vähän miettiä rakennetta ja helppokäyttöisyyttä, kuten myös visuaalista ulkonäköä. Tällä hetkellä sivustojen rakenne on pääosin joko täysleveä eli ei ole sivupalkkeja missään tai sitten sivupalkki oikealla. Kun sinulla on edes pientä hajua rakenteesta, toiminnoista ja sisällöstä, on huomattavasti helpompaa tehdä yhteistyötä sivuston rakentajan kanssa.

Tee verkkosivujen tekstit ihmiselle, älä hakukoneelle

 

Kun kirjoitat tekstiä, kirjoita se niin kuin kirjoittaisit sitä vaikka minulle, potentiaaliselle asiakkaallesi. Mieti, mitä asiakas haluaisi tietää ja tämäkin niin, että se sinun potentiaalinen asiakkaasi ei välttämättä tiedä yhtään mitään sinun palvelustasi tai alastasi. Yhdellä sivulla olisi hyvä olla 500 sanaa tekstiä, joka on suurinpiirtein yhden A4 sivun verran. Tekstin määrä vaikuttaa ensinnäkin siihen, että kävijä viihtyy sivulla, kun tekstiä on enemmän kuin pari lausetta ja toisekseen Googlen hakurobotit löytävät sen.

Kuvien hankkiminen kotisivuille tai verkkokauppaan

 

Kuvia valitessa yleensä parhaita kuvia ovat sellaiset, jotka on otettu sinun yrityksestäsi, henkilökunnastasi, palveluistasi ja/tai tuotteistasi. Se, että niissä kuvissa olisi ihmisiä. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, esimerkiksi henkilökuntaa et voi pakottaa olemaan esillä yrityksen mainoskuvissa, jos he eivät sitä halua. Mutta tämä vaikuttaa siihen, että potentiaalinen asiakas saa hyvän ja luotettavan kuvan yrityksestä. Itselle ainakin syntyy luotettava kuva, jos yrityksen työntekijät ovat yrityksen kuvissa, sekä asiakkaana, että potentiaalisena työntekijänä. Tämä mielikuva syntyy siksi, että jos joku uskaltaa seisoa omilla kasvoillaan yrityksen takana, ottavat he vastuun myös tekemisistään. Tämä taas poistaa potentiaalisen asiakkaan virheostoksen pelkoa.

Jos nyt kuitenkin käy niin, ettei välttämättä ole edes mahdollista ottaa omia kuvia, voi käyttää ilmaisten kuvapankkien kuvia. Mutta älä missään nimessä mene Googlen kuvahakuun, etsi sieltä kuvia ja ota niitä yrityksesi käyttöön, koska todennäköisesti ne kuvat ovat jonkin yrityksen tai kuvaajan tekijänoikeuslain suojaamaa materiaalia.

Kuvien koko ja niiden nimeäminen

 

Kuvapankeista voin suositella esimerkiksi Pixabayta, josta voit ladata ilmaiseksi kuvia myös kaupalliseen käyttöön. Näitä kuvia ei kuitenkaan kannata ladata kotisivuille ennen kuin niistä on tehty Internettiin sopivia kuvia. Eli Internet ei näytä kuin 72 dpi:n resoluution kuvia ja Pixabayn kuvat latautuvat painolaatuisina eli 300 dpi:n resoluutioisina kuvina. Eli tämä muutos täytyy tehdä vähintään. Mutta olisi hyvä vielä  esimerkiksi Photoshopin kuvankäsittelyohjelmalla tallentaa kuva Save for Web kautta ja heikentää vielä laatua 60%:ksi. Tällöin kotisivu tai verkkokauppa ei ainakaan hidastu kuvien vuoksi.

Kuvat kannattaa nimetä seuraavaan tyyliin: digitimantti-palvelunnimi-tai-tuotteen-nimi. Ääkköisiä ei kannata käyttää, koska netti ei niitä tunnista tunnisteissa. Tämä kuvien nimeäminen kannattaa tehdä ihan siitä syystä, että kun joku etsii yritystäsi, palveluasi, tuotettasi ym. niin myös kuvahaun tulokset tulevat esiin. Ja onpa jopa joku tehnyt ostoksenkin kuvan perusteella, kun kuvaan oli laitettu yrityksen nimi ja tuotteen nimikin.

Toivottavasti jaksoit lukea. Yritin saada paljon asiaa mahtumaan lyhyesti ja ytimekkäästi. Jonkin verran löydät lisätietoa myös Kotisivut ja verkkokaupat -palvelun sivulta, esimerkiksi Usein kysyttyjä kysymyksiä.

Jos sinä tarvitset luotettavaa tekijää kotisivuillesi tai verkkokauppaasi, kysy minultakin tarjousta. Tekisin mielelläni yhteistyötä kanssasi. Joten jätä minulle yhteydenottopyyntö nyt, niin keskustellaan sivustotarpeistasi.

Seuraavassa Timanttiblogin kirjoituksessa kerron sinulle Kotisivujen tietoturvasta ja hakukonenäkyvyydestä.

Kommentoi