Mitä kotisivu- tai verkkokauppaprojektissa sitten tarvitaan ja miten se etenee?

Kun nyt olet päättänyt, että tarvitset yrityksellesi tai yhdistyksellesi kotisivut tai verkkokaupan tai entisen sivun uudistuksen, niin tarvitset tietoa, miten projekti aloitetaan ja miten se etenee.

Pieni varoituksen sananen ennen kuin aloitetaan. Jokaisella mainostoimistolla ja kotisivujen tekijällä on oma tapansa projektin etenemisessä, ja kerron sinulle nyt asioita, jotka minä teen asiakkaideni kanssa. Voit käyttää tätä projektikertomusta ja vinkkejä hyödyksesi, kun pyydät tarjouksia kotisivuista tai verkkokaupoista.

Aloitetaanko?

  • Kun lähdet miettimään kotisivuja, mieti mitä aiot tehdä sillä eli mieti kotisivujen tarkoitus. Onko kotisivusi vain ns. infosivu, josta löytää perustiedot ja palvelut vai päivitätkö sivustoa usein kertomalla esimerkiksi uutuuksista ja ajankohtaisista asioista, kirjoitatko blogia tai myytkö kotisivujesi kautta tuotteita tai palveluita sähköisesti? Katsele erilaisia kotisivuja ja verkkokauppoja ja listaa itsellesi paperille, mitkä asiat ovat hyviä ja mitkä huonoja eli mitä haluat omille sivuillesi ja mitä et.
  • Kun olet listannut itsellesi tärkeitä asioita, mieti seuraavaksi minkälainen sinun asiakkaasi yleensä on? Kuvittele tämä asiakas eteesi ja myyntitilanne. Mitä sanoisit hänelle, kuinka myisit hänelle palvelusi tai tuotteesi? Kirjoita se itsellesi ylös ja testaa tekstiä vaikka ystäväsi tai kumppanisi kanssa.
  • Sitten kun sinulla on teksti, etsi aiheeseen sopivia kuvia esimerkiksi ilmaisista kuvapankeista tai pyydä kuvaajaa ottamaan aiheeseen liittyviä kuvia. Mutta älä ota kuvia Googlesta tai somesta, sillä silloin varastat toisen kuvia! Googlesta löytyvät kuvat ovat tekijänoikeuden suojaamia ja niitä ei saa käyttää ilman kuvan omistajan lupaa. Yksi hyvä kuvakirjasto, josta löydät ilmaisia kuvia, on esimerkiksi Pixabay. Voit myös kirjoittaa Googleen ilmaiset kuvakirjastot, niitä löytyy paljon. On myös edullisia maksullisia kuvakirjastoja, joita kannattaa hyödyntää.

    Tallenna itsellesi kuvat, joita haluat käyttää kotisivuillasi tai verkkokaupassasi. Ja jos vain osaat, kannattaa kuvat nimetä seuraavasti: yrityksesinimi-palvelu-tai-tuote. Ja jos osaat kuvan käsittelyä, kannattaa kuvien resoluutio muokata oikeaksi (72dpi).

Miten kilpailutat kotisivut tai verkkokaupan?

Kun olet nämä tehnyt, on aika miettiä kotisivujen kilpailuttamista, mutta muutama tärkeä pointti siihen liittyen.

  • Kotisivuthan tarvitsee myös osoitteen Internetissä, samaan tapaan kuin siun yrityksellä / yhdistyksellä on fyysinenkin osoite, että asiakkaat ja kumppanit löytää perille. Tätä verkon osoitetta kutsutaan verkko-osoitteeksi ja domainiksi ja siinä on mahdollista valita erilaisia päätteitä. .fi -pääte on suomalaisille sivuille ja .com päätettä käytetään yleisesti kansainvälisissä yrityksissä. Esimerkiksi mulla on osoitteena www.digitimantti.fi. Mieti nyt siun kotisivuille tai verkkokaupalle sitä sivua kuvaava nimi ja pääte.
  • Pelkällä osoitteella ei tehdä mitään, vaan tarvitaan se liiketilakin siellä Internetin syövereissä, mihin laitetaan se fyysinen kotisivujen tai verkkokaupan koodi. Tätä ”liiketilaa” verkossa kutsutaan palvelimeksi. Jos et ota palvelintilaa mainostoimiston kautta, kiinnitä palvelimen valinnassa huomiota seuraaviin asioihin:
    • Että palvelintilan tarjoaja on suomalainen!
    • Että palvelin soveltuu WordPress -julkaisujärjestelmälle. Jos et ole varma, kysy palvelintoimittajalta
    • Että palvelimeen on saatavilla SSL-sertifikaatti samaan hintaan! Eli tarkoittaa sitä, että saadaan tehtyä suojattu sivusto (https://www.). Tämä on tärkeää nimenomaan hakukoneoptimoinnin kannalta, sillä hakukoneet hylkivät suojaamattomia sivustoja. Tämä on myös sen vuoksi tärkeää, että osa virusturvaohjelmistoista ei päästä ollenkaan suojaamattomille sivuille eli potentiaalinen asiakas ei välttämättä pääse ollenkaan hienolle kotisivullesi. Olisi aika noloa, vai mitä?

Edellä mainitut tarvitaan, että päästään ylipäätään rakentamaan kotisivua tai verkkokauppaa. Sitten muutamia juttuja, joita kannattaa edellyttää kotisivujen / verkkokaupan tekijältä:

    • Jos et osaa tai ole ehtinyt itse nimetä kuvia yläpuolella mainitulla tavalla, että kotisivujen tekijä nimeää ja optimoi eli muokkaa kuvat kotisivuille sopiviksi. Eli että kuvien resoluutio on 72 dpi:tä ja että kuvat ovat siinä oikeassa koossa kuin mitä niitä sivuilla käytetään. Eräs tekijä oli laittanut eräälle kotisivulle 8 Megatavun (Mt) kuvan eli todella ison, kun kuvan koko olisi suotavaa olla alle 100 kilotavua (kt). Kuvien koko ja nimeäminen vaikuttavat sivuston nopeuteen ja samalla myös hakukoneissa näkymiseen.
    • Että sivuston tekijä tekee kotisivuillesi hakukoneoptimoinnin joko Yoast SEO- tai All In One SEO -lisäosaa käyttämällä ja lisää vähintäänkin jokaiselle sivulle Googlessa ja Bingissä näkyvän yksilöllisen otsikon, kuvauksen ja hakusanat.
    • Että sivuston tekjä osaa ja liittää sivustosi Google Search Consoleen, Google Analyticsiin ja Bing Webmastersiin
    • WordPressiin on helppo tehdä päivityksiä itsekin, kunhan saa vähän opastusta. Varmista siis, että saat käyttökoulutuksen ja jonkinlaista kirjallista ohjeistusta perusasioista, että osaat päivittää itse pieniä muutoksia. Sinun on ihan turha maksaa sivuston tekijälle satoja euroja vuodessa päivityksistä, joita voit tehdä itsekin. Tai jos et tee päivityksiä (WordPress, Teema, Lisäosat) itse, että kuukausittain maksettava summa on kohtuullinen eli noin pari kymppiä kuukaudessa + alv 24% ja että sinun ei tarvitse välttämättä maksaa koko vuotta kerralla. Varmista myös, että tiedät sopimusajan niin päivitysten, palvelimen kuin verkkotunnuksenkin osalta eli että laskulla näkyy miltä ajalta veloitus tapahtuu. Kaikki kun eivät välttämättä näitä esille tuo.
    • Sitten hintapolitiikkaan sivujen osalta. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että hyvin yksinkertaisenkin sivuston tekemiseen kaikkine yhteydenpitoineen asiakkaan kanssa menee vähintään 15 tuntia. Eli jos ajatellaan, että mainostoimiston tuntihinta olisi vaikka 50€ + alv 24% tulisi tuon yksinkertaisimmankin yhden sivun sivuston hinnaksi tulee tällöin vähintään 750€ + alv 24% + päivityskoulutus päälle.

Kotisivuprojektin eteneminen DigiTimantilla

Kaikkein parhaitenhan minut tavoittaa puhelimitse. Mutta jos jätät minulle yhteydenottopyynnön, pyrin vastaamaan siihen heti ensimmäisenä arkipäivänä.

Kun keskustelemme puhelimessa, kyselen sinulta sivuston koosta, tarkoituksesta ja siitä mitä sinulle on tarkoitus tulla sinne sivustolle. Lisäksi tiedustelen mahdollista aikatauluasi. Kerron lyhyesti miten projekti etenee ja lähetän sinulle tarkemman tarjouksen keskustelumme perusteella.

Kun olet hyväksynyt tarjoukseni tiedustelen sinulta mahdollista ”mallisivustoa” eli oletko katsellut eri kotisivuja, minkä tyyppistä olet ajatellut. Näin pääsen itsekin kärryille siitä, mitä sinä mahdollisesti haluat. Pyydän sinua lähettämään minulle myös tekstejä ja kuvia. Samaan aikaan tilaan tarvittaessa domainin ja palvelintilan ja teen kotisivujen rungon eli lisään palvelimelle WordPressin, teeman sekä tarvittavat lisäosat.

Kun olet toimittanut minulle tarvittavat materiaalit eli tekstit ja kuvat, muokkaan kuvat nettiin sopiviksi ja nimeän ne hakukone ystävällisesti, ja alan rakentamaan sivustoa ennen tilausta käydyn puhelinkeskustelumme rungon mukaisesti. Tuo runko voi toki muuttua teon aikana, vähän riippuu siitä että minkälaisen määrän toimitat minulle tekstiä. Ei ole asiakasystävällistä eikä hakukone ystävällistä että yhdellä sivulla on vain pari riviä tekstiä, eli koko sivuston teon aikana muokkaamme tarvittaessa suunnitelmaamme.

Kun sivusto on ulkoisesti eli graafisesti julkaisukuntoinen, julkaisemme sivun. Tämä siksi, että voit ohjata jo asiakkaita uusille sivuillesi ja työmyyräsi pääsee heti töihin. Julkaisun jälkeen teen hakukoneoptimointi tekstit hakusanoineen ja lähetän ne sinulle kommentoitavaksi. Kun olet hyväksynyt ne, liitän sivuston Googleen ja Bingiin, että hakukonerobotit pääsevät töihin ja sivustosi alkaa näkymään hakukoneissa.

Laskutuksesta vielä sen verran, että laskutan yleensä 50% tilauksen arvosta kun tilaus on tehty ja lopun 50% kun sivusto on valmis ja käyttökoulutus on pidetty. Jos haluat maksaa sivuston pienemmissä erissä, suosittelen että tilaat sivuston verkkokauppani kautta ja valitset maksutavaksi osamaksun.

Yhteystiedot

Jätä minulle yhteydenottopyyntö alla olevalla lomakkeella tai soita minulle, kun haluat laadukkaat, sinun näköiset kotisivut tai verkkokaupan ja loistavan asiakaspalvelun. Yhteydenottopyynnön jättäminen minulle ja keskustelumme, ei sido sinua tilaamaan minulta vielä mitään. Keskustelun jälkeen lähetän sinulle vielä tarjouksen ja jos vahvistat tarjoukseni tilatuksi, vasta sitten alkaa yhteistyömme.

Olen sinuun yhteydessä ja keskustellaan yrityksesi tarpeista. Jos sinulla on jo esimerkiksi jokin sosiaalisen median kanava tai vanhat kotisivut, joita haluat uudistaa, laitathan viestikenttään näistä minulle tietoa/osoitteen.

Älä siis enää mieti, vaan jätä yhteydenottopyyntö alta!

DigiTimantti Oy

Korpraalintie 12 A 1,
80400 Ylämylly

Soita 045 665 1268
Sähköposti: jaana.makisalo(at)digitimantti.fi

Seuraa sosiaalisessa mediassa

Yhteydenottopyyntö