Some-kanavat yritystoiminnassa

Mikä on sosiaalinen media eli some? Mitä kanavia on ja mihin tarkoitukseen?

Tässä Timanttiblogin artikkelissa tehdään lyhyt katsaus kaikkiin tällä hetkellä olemassa oleviin some-kanaviin. Jos jokin kanava mielestäsi puuttuu, ota ihmeessä yhteyttä niin lisätään listalle.

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media eli some on verkkoympäristö, jossa voit kirjoittaa julkaisuja, jakaa kuvia ja videoita sekä viestiä ihmisten kanssa niin yksityisesti kuin kommentoimalla julkisia viestejä ryhmissä ja sivuilla.

Facebook

Facebook on mainosrahoitteinen media, jossa voit viestiä ystäviesi ja tuttujesi kanssa, liittyä erilaisiin yhteisöihin ja jakaa/saada tietoa sekä mainostaa kohdennetusti palveluita ja tuotteita. Facebookilla on ympäri maailman yli miljardi aktiivista käyttäjää.

Instagram

Instagram on ilmainen kuvien ja lyhyiden videoiden jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto. Palvelussa käyttäjät voivat myös kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Kuvia ja videoita voi muokata myös erilaisilla filttereillä. Instagramia käyttää yli 600 miljoonaa ihmistä ympäri maailman.

Pinterest

Pinterestissä kyse on kuvien jakamisesta ja omien kiinnostuksen kohteiden keräämisestä visuaalisiksi kokoelmiksi. Ideana on, että ”kiinnität” eli Pin:naat kuvia ja videoita omalle ”ilmoitustaulullesi” eli kiinnität omalle seinällesi. Pinterestin avulla voit lisätä yrityksesi tunnettavuutta ja vauhdittaa myyntiä.

Twitter

Twitter on sosiaalisen median palvelu, jossa käyttäjät lähettävät ja lukevat toistensa tekstipohjaisia päivityksiä. Päivitykset voivat sisältää korkeintaan 140 merkkiä. Päivityksiä voi lähettää ja vastaanottaa Twitter-verkkosivuston kautta, tekstiviesteinä, RSS-syötteinä sekä erilaisten sovellusten kautta. Palvelu on ilmainen Twitterin sivujen mukaan aktiivisia käyttäjiä on 313 miljoonaa ympäri maailman.

Snapchat

Snapchat on palvelu, joka on tarkoitettu viestintään kaverien ja perheen kanssa, hetkessä elämiseen ja hauskanpitoon. Mainostajille Snapchatissä on omat ohjeet, joissa kerrotaan että mainostajien on kerrottava mainostamistaan tuotteista tai palveluista rehellisesti (mielestäni kyllä kaikkialla muuallakin…).

Youtube

YouTube on todennäköisesti tuttu jo sinullekin. Youtube on Googlen omistama videoiden jakopalvelu ja erinomainen markkinointiväline myös yritystoiminnassa. Käyttäjät voivat lisätä palveluun omia videoitaan, jakaa, katsoa ja kommentoida muiden videoita.

LinkedIn

LinkedIn on verkkoyhteisöpalvelu ja verkostoitumisväline, jossa käyttäjät voivat ladata palveluun ansioluettelonsa, harrastuksensa ja kiinnostuksen kohteensa sekä saada suosituksia entisiltä esimiehiltä ja työkavereilta sekä suositella muita.

WhatsApp

WhatsApp on pikaviestipalvelu, jossa voi lähettää viestejä ja puhua puheluita helposti, nopeasti ja turvallisesti ympäri maailman. Palvelua käyttää yli miljardi ihmistä 180 maassa.